παιδικες χαρές

Έχω τέσσερα παιδιά και μένουμε στο κέντρο της Θεσσαλονίκης. Τα μεγάλα μου είχαν την τύχη να μεγαλώσουν σε παιδικές χαρές, αλάνες και πάρκα, σε άλλες περιοχές και άλλες εποχές της Θεσσαλονίκης. Τα μικρά μου κοντεύουν δύο χρονών και είναι αγρίμια. Οι ελεύθεροι χώροι, όπου μπορώ να τα κατεβάσω από το καροτσάκι ή να τα αφήσω από το χέρι, χωρίς να κινδυνεύουν από αυτοκίνητο ή μηχανάκι, είναι ελάχιστοι.

 Ο μόνος χώρος, όπου μπορούν επιπρόσθετα να παίξουν με ασφάλεια μαζί με άλλα παιδιά είναι η παιδική χαρά της πλατείας Ναυαρίνου, μοναδική σε ακτίνα ενός χιλιομέτρου από το σπίτι μας. Όπως είναι φυσικό, εκεί μαζεύονται όλα τα παιδιά του κέντρου, ηλικίας μέχρι 9 χρονών, με αποτέλεσμα τις περισσότερες ώρες της ημέρας να μην υπάρχει κανένας απολύτως χώρος, για να παίξουν με ασφάλεια τα μικρότερα παιδιά.
 
Στην αναζήτηση εναλλακτικού προσβάσιμου ελεύθερου χώρου για τα παιδιά, μιλώντας με μητέρες από τη δυτική και την ανατολική Θεσσαλονίκη, συνειδητοποίησα ότι η έλλειψη γειτονικής παιδικής χαράς δεν είναι «προνόμιο» του Κέντρου. Η αρρώστια έχει επεκταθεί σε όλο το πολεοδομικό συγκρότημα κι έτσι, ανεπαίσθητα, η Θεσσαλονίκη γεμίζει με αγύμναστα και νευρικά νήπια και απελπισμένους γονείς, οι προνομιούχοι απ’ τους οποίους προσπαθούν να βρουν ιδιωτικούς χώρους εκτόνωσης των αναγκών των παιδιών τους.
 
Δυστυχώς, για όλα αυτά, δεν φταίει η εποχή της κρίσης, αλλά η εποχή της ευημερίας, που έχτισε τις πόλεις μας με παντελή έλλειψη πρόνοιας για όσους δεν είχαν φωνή.
 
Η εποχή της κρίσης, όμως, κουβαλάει μιαν άλλη δυναμική, αν, βέβαια, θελήσουμε να την ενεργοποιήσουμε συλλογικά: η απαξίωση των ακινήτων καθιστά εφικτή την αλλαγή της χρήσης τους. Τα εναπομείναντα ελεύθερα γεωτεμάχια στον πολεοδομικό ιστό, πολλά από τα οποία ρημάζουν σε διελκυστίνδες διεκδικήσεων και απαλλοτριώσεων, δεν προκαλούν κανένα ενδιαφέρον για ιδιωτική αξιοποίηση. Οι ιδιοκτήτες τους αναγκάζονται, ταυτόχρονα, να πληρώνουν δυσβάσταχτους φόρους και τέλη, την ίδια ώρα που ο Δήμος αδυνατεί να παρέχει ελάχιστους ελεύθερους χώρους για τα παιδιά που μεγαλώνουν στα διαμερίσματα-κλουβιά.
 
Για την απελευθέρωση όλων, θα αρκούσε μια νομοθετική πρόβλεψη τα κενά ακίνητα να μπορούν να διατίθενται κατά χρήση (όχι κατά κυριότητα) για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα που να μπορεί να ανανεώνεται, για τη δημιουργία παιδικών χαρών. Σε αυτή την περίπτωση ο ιδιοκτήτης θα απαλλασσόταν από οποιοδήποτε τέλος ή φόρο για το συγκεκριμένο ακίνητο για όσο διάστημα το διέθετε. Άλλωστε, η δημοσιονομική επιβάρυνση της μη καταβολής των τελών είναι σαφώς μικρότερη από την επιβάρυνση της απαλλοτρίωσης.
 
Το κόστος κατασκευής μιας ασφαλούς παιδικής χαράς, που δεν είναι μεγάλο, θα μπορούσε αφενός να μειωθεί με εθελοντική εργασία άνεργων γονιών και φοροαπαλλαγή σε όσους χορηγήσουν δωρεάν τα υλικά, και αφετέρου με μικρό εισιτήριο για περιορισμένο χρονικό διάστημα στα παρκαρισμένα αυτοκίνητα στη γύρω περιοχή, ή συμπληρωματικά ακόμα και μέσα από δράσεις οικονομικής ενίσχυσης στη γειτονιά. Τα υλικά της παιδικής χαράς, μετά τη λήξη και μη ανανέωση της παραχώρησης – πράγμα απίθανο με τις σημερινές συνθήκες- μπορούν εύκολα να ξηλωθούν και να συναρμολογηθούν σε άλλο ελεύθερο χώρο.
 
Πολλοί και πολλές από εμάς, τους γονείς, – πάνω απ’ τους μισούς και πολύ πιο πάνω απ τις μισές- είμαστε άνεργοι. Άλλοι δουλεύουμε σαν τα σκυλιά για πενταροδεκάρες. Μα όλοι θέλουμε, πέρα από την εξασφάλιση στέγης και τροφής, μια μικρή δόση χαράς, κοινωνικοποίησης και ανέμελου παιχνιδιού για τα παιδιά μας. Ακόμα κι όσοι -ελάχιστοι- έχουν και χρόνο και χρήμα, γνωρίζουν πως το λούνα παρκ, το μπαλέτο και η μπάλα στο 5Χ5 δεν αναπληρώνουν την παιδική χαρά της γειτονιάς. Ας διεκδικήσουμε λίγη ευαισθησία δίπλα στην λογική και κόντρα στον παραλογισμό της εποχής που μας πήρε και μας σήκωσε, πριν πέσουμε συλλογικά και ατομικά πάνω και σ’ άλλα βράχια.
 
Υ.Γ. Έχω σταμπάρει ένα οικοπεδάκι σ’ ένα στενό κάθετο στη Μητροπόλεως, όπου κάποτε κάναμε μια ακτιβιστική δενδροφύτευση που «έπιασε» με τη φροντίδα των γειτόνων: ακόμα είναι πράσινο. Μήπως να του προσθέταμε και μια παιδική χαρά;

ρομά σχολειο

Με δύο αποφάσεις κόλαφος  το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (ΕΔΔΑ) καταδίκασε την Ελλάδα για τη λειτουργία σχολείων «γκέτο» στους Σοφάδες και στον Ασπρόπυργο[1] που συνιστούν  ανεπίτρεπτο εκπαιδευτικό διαχωρισμό κατά των παιδιών Ρομά. Το ΕΔΔΑ ζήτησε ρητά από την Ελλάδα, να θέσει τέλος στην παραβίαση και, στην υπόθεση Σαμπάνη, να μετεγγράψει σε άλλα δημόσια σχολεία όσα αιτούντα παιδιά είναι ακόμα σε σχολική ηλικία .

Οι Οικολόγοι Πράσινοι υπενθυμίζουμε στην ελληνική Πολιτεία ότι η υποχρέωση συμμόρφωσης στις αποφάσεις του ΕΔΔΑ είναι δεσμευτική. Και τούτο διότι με την προσχώρηση της Ελλάδος στην Ευρωπαϊκή Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου, η τελευταία απέκτησε τυπική ισχύ υπέρτερη της ισχύος των τυπικών νόμων και όλων των κανονιστικών πράξεων της Διοίκησης.  Οι αλλεπάλληλες καταδίκες με τα συνεπακόλουθα πρόστιμα που επιβάλλονται, υποδηλώνουν άρνηση συμμόρφωσης με την Ευρωπαϊκή Σύμβαση, τη νομολογία του ΕΔΔΑ και τις αποφάσεις του. Ταυτόχρονα υποδηλώνουν την συνεχή άρνηση της ελληνικής Πολιτείας να δεχθεί τους Ρομά ως ισότιμα μέλη της. Στην κατεύθυνση αυτή, ο ευρωβουλευτής των Οικολόγων Πράσινων Νίκος Χρυσόγελος απηύθυνε ερώτηση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή (13.2.2012)[2] για το θέμα της εκπαίδευσης των παιδιών Ρομά στο Νομό Καρδίτσας, μετά από την απόφαση του Υπουργείου Παιδείας για τη συνέχιση λειτουργίας του 4ου Δημοτικού Σχολείου Σοφάδων, χωρίς να υπάρχει καμία αναφορά στην αναγκαία διασπορά των μαθητών του σε άλλα σχολεία. Στην απάντησή της η Ευρωπαϊκή Επιτροπή[3] αναφέρθηκε στην Οδηγία 2000/43/ΕΚ του Συμβουλίου, η οποία έχει ενσωματωθεί στην εθνική νομοθεσία και απαγορεύει τις άμεσες και έμμεσες διακρίσεις λόγω φυλετικής ή εθνοτικής καταγωγής στην εκπαίδευση, μεταξύ άλλων, τονίζοντας επίσης ότι τα μέτρα που ελήφθησαν στην προκειμένη την περίπτωση δεν συνέβαλαν στην αποτελεσματική κατάργηση του διαχωρισμού.

Οι Οικολόγοι Πράσινοι, από κοινού με τις Συνεργαζόμενες Οργανώσεις και Κοινότητες για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα των Ρομά στην Ελλάδα (ΣΟΚΑΔΡΕ), που συντονίζει το Ελληνικό Παρατηρητήριο των Συμφωνιών του Ελσίνκι (ΕΠΣΕ), ζητάμε από την Ελληνική Πολιτεία το αυτονόητο: Συμμόρφωση με τις αποφάσεις του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου. Γιατί η νέα κοινωνία για την οποία αγωνιζόμαστε ξεκινά από τα παιδιά. Και η αγωγή τους, από τα σχολεία.

Η Θεματική Ομάδα των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων



[1]ΕΔΔΑ Απόφαση Σαμπάνη και λοιποί κατά Ελλάδας, 11.12.12 και Απόφαση Λαβίδα και λοιποί κατά Ελλάδας, 30.5.2013.

[2] http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//TEXT+WQ+E-2012-001731+0+DOC+XML+V0//EL&language=EL

[3] http://www.europarl.europa.eu/sides/getAllAnswers.do?reference=E-2012-001731&language=EL

συρία

Ενώ εντείνεται η ανθρωπιστική κρίση στη Σύρια, η οποία έχει λάβει πλέον ανεξέλεγκτες διαστάσεις με δύο εκατομμύρια πρόσφυγες, εκ των οποίων το ένα εκατομμύριο είναι παιδιά ηλικίας κάτω των έντεκα ετών, η Ελληνική Πολιτεία συνεχίζει να κοιμάται τον ύπνο του δικαίου. Χαρακτηριστικά, σύμφωνα με στοιχεία που δόθηκαν στη δημοσιότητα, το έτος 2012 μόλις δύο Σύριοι πολίτες εντάχθηκαν στο καθεστώς διεθνούς προστασίας στην Ελλάδα. Ταυτόχρονα, στα θαλάσσια σύνορά μας οι Σύριοι πολίτες συχνά χάνουν τη ζωή τους ή επαναπροωθούνται παράνομα από την ελληνική ακτοφυλακή και συνοριοφυλακή[1]. Όσοι «τυχεροί» καταφέρνουν να εισέλθουν στη χώρα, αντιμετωπίζουν την έλλειψη υποδομής του ελληνικού κράτους, αφού δεν λειτουργούν, ως οφείλουν, τα κέντρα πρώτης φιλοξενίας, ενώ υπάρχουν περιστατικά παράνομης σύλληψης και κράτησης σε στρατόπεδα συγκέντρωσης.

 Όσο δεν επιτυγχάνεται η -αυτονόητη- άμεση εκεχειρία στη Σύρια και η επιλογή πολιτικής λύσης που θα δώσει ένα τέλος στην ανθρωπιστική κρίση που έχει ξεσπάσει, όλες οι χώρες, συμπεριλαμβανομένης και της Ελλάδος οφείλουν να παρέχουν άσυλο στους πρόσφυγες, καθώς και βασικές δομές για την πρώτη φιλοξενία τους. Ταυτόχρονα και η διεθνής κοινότητα οφείλει να στηρίξει τις χώρες που υποδέχονται τους πρόσφυγες[2]. Κανένα όμως επιχείρημα δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί από την ελληνική πλευρά για την κωλυσιεργία που παρατηρείται στη διαδικασία απονομής ασύλου, αλλά και την κατάφωρη παραβίαση του διεθνούς και εθνικού δικαίου που επιβάλλει την προστασία των προσφύγων, απαγορεύοντας ταυτόχρονα τόσο την κράτηση, όσο και την επαναπροώθησή τους.

 

 Η Θεματική Ομάδα των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων

 



[1] http://www.amnesty.org.uk/news_details.asp?NewsID=20865

[2] http://www.unhcr.gr/nea/artikel/a225f768d755207a22555d94b36d2b7e/i-ya-kai-ta-krati-p.html

homoΟι Οικολόγοι Πράσινοι δηλώνουμε την αμέριστη συμπαράσταση και αλληλεγγύη μας στον Ιρανό πρόσφυγα ο οποίος  κινδυνεύει με απέλαση από τη χώρα μας, εάν αύριο απορριφθεί το αίτημά του για παροχή ασύλου για λόγους σεξουαλικού προσανατολισμού.  Όπως είναι γνωστό, η επιστροφή του στο Ιράν συνεπάγεται την  εκτέλεσή του λόγω του σεξουαλικού του προσανατολισμού, αλλά και επειδή ερχόμενος στην Ελλάδα βαπτίσθηκε  χριστιανός. Ο αιτών άσυλο, λόγω έλλειψης διερμηνέα,  δεν ενημερώθηκε  σωστά για τη διαδικασία ανανέωσης της προσωρινής άδειας διαμονής για πρόσφυγες, με αποτέλεσμα μετά από έλεγχο, να βρεθεί κρατούμενος και να διαταχθεί η απέλασή του. Αξίζει να σημειωθεί, ότι σύμφωνα με την ευρωπαϊκή οδηγία 2005/85/ΕΚ, η οποία ενσωματώθηκε με το Προεδρικό Διάταγμα 113/2013 και συγκεκριμένα στο άρθρο 8 του ΠΔ, οι αιτούντες πρέπει να ενημερώνονται για τη διαδικασία που ακολουθείται σε γλώσσα που κατανοούν. Αντίστοιχα στο άρθρο 21 του ΠΔ προσδιορίζονται οι ασφαλείς χώρες καταγωγής και τίθενται προϋποθέσεις γι΄ αυτές, τις οποίες δεν πληροί το Ιράν στη συγκεκριμένη περίπτωση.

Εντούτοις, η πρώτη αίτηση θεραπείας κατά της απόφασης που υπέβαλε ο Ιρανός πρόσφυγας απορρίφθηκε, με αποτέλεσμα να βρίσκεται σήμερα κρατούμενος αντιμετωπίζοντας μάλιστα και σοβαρά προβλήματα υγείας. Η συνεχιζόμενη κράτησή του αποτελεί πρόκληση για το Κράτος Δικαίου, ενώ μία ενδεχόμενη απέλαση βρίσκεται σε ευθεία σύγκρουση με την εθνική και τη διεθνή έννομη τάξη. Οι Οικολόγοι Πράσινοι συντασσόμαστε απόλυτα με το αίτημα που υπέβαλλαν οι LGBT οργανώσεις σε κοινή ανακοίνωσή τους για την ανάγκη άμεσης εναρμόνισης της ελληνικής νομοθεσίας με  την κείμενη ευρωπαϊκή νομοθεσία και νομολογία ως προς τους αιτούντες άσυλο για λόγους σεξουαλικού προσανατολισμού και ταυτότητας φύλου. Και δυστυχώς  είμαστε στη δύσκολη θέση να επαναλάβουμε για πολλοστή φορά το αυτονόητο: Η προστασία της ζωής και της ανθρώπινης αξιοπρέπειας προστατεύονται συνταγματικά και αποτελούν ύψιστο καθήκον της Ελληνικής Πολιτείας. Καμία παρέκκλιση από την ανωτέρω αρχή δεν είναι ούτε συνταγματικά, ούτε ηθικά ανεκτή.

 

Η Θεματική Ομάδα των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων

αντιναζιΠανηγυρικά αθωώθηκαν, όπως ήταν άλλωστε αναμενόμενο, ο αριστερός διανοούμενος Σ. Μιχαήλ και ο πρώην Πρύτανης του ΕΜΠ, Κ. Μουτζούρης. Και οι δύο κατηγορούνταν ότι «προκάλεσαν και διήγειραν δημόσια τους πολίτες σε βιαιοπραγίες μεταξύ τους και αμοιβαία διχόνοια», ο πρώτος για το κάλεσμα που εξέδωσε το ΕΕΚ για το αντιφασιστικό συλλαλητήριο το Μάιο του 2009 και ο δεύτερος γιατί δεν «κατέστειλε» τη λειτουργία του κόμβου ανεξάρτητης πληροφόρησης Indymedia εντός του ΕΜΠ.

Παραμένει πάντα όμως το ζήτημα της παραπομπής σε δίκη που αποφάσισε η εισαγγελέας, στέλνοντας στο εδώλιο του κατηγορούμενου δύο ανθρώπους του πνεύματος, ένας εκ των οποίων-πόσο ειρωνικό ακούγεται- Εβραίος, θύμα της ναζιστικής θηριωδίας και ο ίδιος αφού έχασε τη μισή οικογένειά του στο Άουσβιτς, με ένα έωλο κατηγορητήριο που προέκυψε μετά από μήνυση των Χρυσαυγιτών (Σκορδέλη, Παναγιώταρος) και του δικηγόρου της Χ.Α. Ι.Ανδριόπουλου. Οι πρώτοι δύο βέβαια ούτε καν εμφανίστηκαν να καταθέσουν στη δίκη. Διόλου τυχαίο. Οι σύγχρονοι νοσταλγοί του Χίτλερ μηνύουν έναν πανεπιστημιακό και έναν Εβραίο διανοούμενο και η Ελληνική Δικαιοσύνη τους παραπέμπει σε δίκη. Ο συμβολισμός είναι ανατριχιαστικός.

 Οι Οικολόγοι Πράσινοι καταδικάζουμε απερίφραστα τις δίκες-παρωδία που στήνει η Χρυσή Αυγή προσπαθώντας να επιβάλει το νόμο της σιωπής σε όσους αντιδρούν στο «έργο» της. Θυμίζουμε χαρακτηριστικά, ότι την ημέρα που πραγματοποιήθηκε το αντιφασιστικό συλλαλητήριο στην εκδήλωση που είχε διοργανώσει η Χ.Α. υπήρξαν τέσσερις αιματηρές επιθέσεις σε μετανάστες. Εντούτοις δεν ασκήθηκαν διώξεις για αυτές τις κακουργηματικές πράξεις, αλλά  παραπέμφθηκε σε δίκη για το αντιφασιστικό κάλεσμα ο Σ.Μιχαήλ. Η Δικαιοσύνη αποδείχθηκε όντως «τυφλή».

 Σήμερα όμως ήταν μία άλλη μέρα. Σε ένα κατάμεστο δικαστήριο με αλληλέγγυους πολίτες,  φωνάξαμε όλοι, ενωμένοι, ότι δεν θα δείξουμε καμία ανοχή στο φασισμό. Η αθωωτική απόφαση, η συσπείρωση και η συγκίνηση που υπήρχε σε όλους μας, δίνει ένα και μοναδικό μήνυμα: Το φως θα νικήσει το σκοτάδι. Είναι νομοτέλεια.

 

Η Θεματική Ομάδα των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων

 

νατο

 

“Στη «βραβευμένη» ως την πιο αιματηρή – ως τότε – ταινία «ΡΑΜΠΟ 3», στο τελευταίο πλάνο, υπήρχε η αφιέρωση στους Μουτζαχεντίν, τους «αγωνιστές της ελευθερίας του Αφγανιστάν». Ήταν η εποχή, όπου οι ΗΠΑ ενίσχυαν τους ισλαμιστές ενάντια στον κόκκινο εχθρό. Η αφιέρωση αυτή αντικαταστάθηκε μετά την 9/11 από μία άλλη που αναφερόταν στο γενναίο λαό του Αφγανιστάν. Σήμερα, οι ΗΠΑ φαίνονται να λησμονούν τον περίφημο «πόλεμο ενάντια στην τρομοκρατία» και να συντάσσονται και πάλι με την ολοκληρωτική και σκοταδιστική Αλ Κάιντα. Θα μπορούσαμε να πούμε ότι η επέμβαση στη Συρία δρομολογείται, γιατί οι ΗΠΑ και το Ισραήλ επαναλαμβάνουν το ίδιο λάθος ή ότι απλά επικρατεί εκείνο το τμήμα της διεθνούς πολιτικής ελίτ που επωφελείται πάντα από τους πολέμους. Έχει, όμως, ξεχωριστό ενδιαφέρον να εστιάσουμε στην διχοτόμηση της κοινής γνώμης για τη σχεδιαζόμενη στρατιωτική επέμβαση στη Συρία”.

Στο δημόσιο διάλογο που έχει αναπτυχθεί, είναι εντυπωσιακό με πόση ευκολία επιλέγουμε πλευρά σε έναν παραδοσιακά αραβικό δυσεπίλυτο γρίφο, όπου για ακόμη μια φορά το δίπολο είναι Στρατός ή Ισλάμ, με άλλα λόγια Σκύλλα ή Χάρυβδη. Φαίνεται πως, εκτός από το Αφγανιστάν και το Ιράκ, ούτε το πολύ πρόσφατο παρελθόν, η επέμβαση στη Λιβύη ή η εξέγερση στην Αίγυπτο, δεν μας έχει διδάξει πως το δίκιο της μιας πλευράς ενδέχεται να μην είναι και τόσο δίκαιο και πως, όταν η βία αντιμετωπίζεται με περισσότερη βία, το μόνο απτό αποτέλεσμα είναι πολλές ανθρώπινες τραγωδίες.

Η εξήγηση για την υιοθέτηση του διλλήματος από την κοινή γνώμη, με την απλοϊκή βάση της μικρότερης απώλειας, εδράζεται μάλλον στη συλλογική μας ανοχή στη βία. Έχουμε εθιστεί, ως κοινωνία, στο να λύνουμε τις διαφορές μας με το αίμα και να παίρνουμε εύκολα πλευρά. Λησμονώντας πως η στρατιωτική επέμβαση, αλλά και η πλήρης αποχή, της διεθνούς κοινότητας θα στοιχίσει αθώες ανθρώπινες ζωές, πιστεύουμε ενδόμυχα ότι το αίμα μπορεί να ξεπλυθεί μόνο με περισσότερο αίμα. Έτσι, είμαστε πρόθυμοι να υπακούσουμε στα κελεύσματα της ιδεοληψίας μας, διαλέγοντας με ευκολία πλευρά –να παταχθούν οι κακοί- και ξεχνώντας ότι πίσω από βαρύγδουπες γεωστρατηγικές αναλύσεις κρύβεται καταστροφή και θάνατος.

Εκτός, όμως, από τη στρατιωτική δικτατορία και τους φονταμενταλιστές, υπάρχει στη Συρία, όπως σε κάθε σύρραξη, και μια τρίτη πλευρά. Είναι αυτό που συνηθίσαμε να λέμε «παράπλευρες απώλειες»: οι χιλιάδες άμαχοι νεκροί, τραυματίες και πρόσφυγες, οι διαλυμένες οικογένειες, τα παιδιά που ζουν τη φρίκη (και θα τη ζήσουν πιθανά και στην Ευρώπη, αν φτάσουν, αναζητώντας καταφύγιο), οι γυναίκες που τις βιάζουν –κυριολεκτικά και ηθικά- και οι μεν και οι δε, είναι όσοι δεν τους αφορούν οι αιτίες και οι σκοποί, παρά μόνο οι απτές άμεσες συνέπειες του πολέμου. Μ’ αυτήν την πλευρά πρέπει να είναι η Ευρώπη. Σε έναν τόσο άδικο πόλεμο, αν υπηρετείς την αξία του ανθρώπου, οφείλεις να είσαι εναντίον όλων των αντιμαχόμενων.

Αν η διεθνής κοινότητα ήθελε πράγματι η επέμβασή της να είναι «ανθρωπιστική», όπως αποκαλείται από κάποιους, δεν θα στάθμιζε, ούτε θα διακινδύνευε, ανθρώπινες ζωές. Στόχος της έπρεπε να είναι ο αφοπλισμός όλων των πλευρών. Κι αυτός δεν μπορεί να επιτευχθεί με ενίσχυση του ενός απέναντι στον άλλο σε μια εμφύλια σύρραξη. Τα όπλα, όμως, που βρίσκονται στα χέρια των αντίπαλων πλευρών, δεν φύτρωσαν στη Συρία.

Προέρχονται (και) από ευρωπαϊκές εταιρίες. Αυτές τις μέρες πέρασε από την Τουρκία ένα κονβόι με όπλα, πληρωμένα από χώρες του Κόλπου. Ακόμα και τώρα δεν είναι αργά να αποκλειστούν από τη διεθνή κοινότητα οι δίοδοι πολεμικού ανεφοδιασμού όλων των πλευρών, πολλώ δε μάλλον να μην ενισχυθεί με στρατιωτική επέμβαση η πολεμική επιχείρηση της Αλ Κάιντα.

Μπορεί να κατηγορηθώ ως αθεράπευτα ρομαντική, γιατί αναπολώ ένα δυναμικό ευρωπαϊκό κίνημα που υπήρχε στα χρόνια του ψυχρού πολέμου για τον αφοπλισμό όλων των πλευρών, το οποίο φαίνεται να κατέρρευσε μαζί με το τείχος του Βερολίνου.

Ας μην στεκόμαστε άλλο αμήχανοι μπροστά στα νέα διλλήματα, τα οποία, όμως, δεν διαφέρουν σε τίποτα από τα παλιά: στο τέλος της ημέρας, ο Ράμπο πάντα επιστρέφει σπίτι του, αφήνοντας πίσω του πτώματα και ερείπια.

 

παιδια των φαναριών

 

Με αφορμή την εξέγερση των μαύρων δούλων στον  Άγιο Δομίνικο το 1791, που αποτέλεσε την απαρχή της κατάργησης του υπερατλαντικού εμπορίου σκλάβων, καθιερώθηκε το 1998, η 23η  Αυγούστου ως η παγκόσμια ημέρα θύμησης του εμπορίου σκλάβων και της απαγόρευσής του. Ο εξαναγκασμός σε έργο χωρίς πληρωμή με την απειλή σωματικής ή ψυχολογικής βίας και αδυναμία απελευθέρωσης, η δουλεία με άλλα λόγια, εξακολουθεί να μαστίζει και σήμερα ακόμα τις σύγχρονες δυτικές κοινωνίες. Υπό την έννοια αυτή, η 23η Αυγούστου δεν αποτελεί απλά και μόνο υπενθύμιση ενός θλιβερού παρελθόντος, αλλά ανατριχιαστική πραγματικότητα, που συνεχίζει να υφίσταται σιωπηλά αλλά σταθερά, στην σκιά της σύγχρονης Ελληνικής κοινωνίας.

Η ιστορία είναι λίγο-πολύ η ίδια. Ξένοι μετανάστες, σε μία απέλπιδα προσπάθεια να προσεγγίσουν το «ευρωπαϊκό όνειρο», πέφτουν στα δίχτυα μαφιόζικων δικτύων που τους εξαναγκάζουν να εργάζονται κάτω από συνθήκες που δεν διαφέρουν σε τίποτα από το πάλαι ποτέ δουλεμπόριο. Στη σύγχρονη ελληνική πραγματικότητα, το φαινόμενο παίρνει τεράστιες διαστάσεις: trafficking, παιδική εργασία, στρατόπεδα καταναγκαστικής εργασίας στον αγροτικό τομέα. Έτσι, το εμπόριο ανθρώπων (trafficking in human beings), που αφορά κυρίως τη «σεξουαλική δουλεία», τη γενετήσια δηλαδή εκμετάλλευση που σχετίζεται με την υποχρεωτική εκπόρνευση, αποτελεί την πλέον βάναυση εκμετάλλευση των γυναικών, αποδίδοντας ταυτόχρονα τεράστια κέρδη στους διακινητές, οι οποίοι απολαμβάνουν μία ιδιότυπη «ασυλία», αφού ελάχιστοι εξ΄ αυτών παραπέμπονται στη Ελληνική Δικαιοσύνη και ακόμα λιγότεροι καταδικάζονται.

Η «παιδική εργασία» αποτελεί επίσης μεγάλη πληγή που αποφέρει υψηλό κέρδος. Στην Ελλάδα, καθημερινά ανήλικα παιδιά εξαναγκάζονται σε εργασία, συχνά χωρίς αμοιβή και κάτω από συνθήκες ακατάλληλες για την ηλικία τους, αποστερούμενα του δικαιώματος στη μόρφωση και την ψυχαγωγία. Τη «λύση» θέλησε να δώσει πριν μερικά χρόνια η Πολιτεία προσφέροντας εφήμερη φιλοξενία στα «παιδιά των φαναριών» στην παιδόπολη «Αγία Βαρβάρα». Αποτέλεσμα ήταν η μαζική, σκανδαλώδης εξαφάνιση 500 παιδιών Ρομά, χωρίς μέχρι σήμερα να γνωρίζει ουδείς κάτι για την τύχη τους και η συνεπακόλουθη εκκωφαντική σιωπή των αρμόδιων Υπηρεσιών.

Αλλά και στον αγροτικό τομέα, το «φαινόμενο της Μανωλάδας»- και όχι μόνο- αποτελεί το «νέο μοντέλο αγροτικής παραγωγής»: Εξοντωτικά ωράρια εργασίας, άθλια ημερομίσθια, ανασφάλιστη εργασία, διαβίωση σε χώρους που θυμίζουν  στρατόπεδα συγκέντρωσης με επίβλεψη από ιδιωτικές πολιτοφυλακές. Το φαινόμενο επεκτείνεται και στους άλλους τομείς παραγωγής, καθώς και στην οικιακή εργασία, όπου ακόμα και όταν δεν μπορούμε να μιλήσουμε για συνθήκες δουλείας, εντούτοις υπάρχει κατάφωρη παραβίαση της εργατικής νομοθεσίας, με απώτερη συνέπεια την αποσταθεροποίηση της αγοράς εργασίας και τη γενικότερη υποβάθμιση των μισθών και των κοινωνικών κεκτημένων των εργαζόμενων.

Οι Οικολόγοι Πράσινοι θλιβόμαστε που είναι αναγκαίο να υπενθυμίσουμε σήμερα, στις απαρχές του 21ου αιώνα το αυτονόητο: Ότι η δουλεία αποτελεί την πλέον βάναυση  καταπάτηση των θεμελιωδών ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Η ατιμωρησία των ενόχων, που οδηγεί στη διαιώνιση του φαινομένου, δεν συνιστά μόνο καταπάτηση του άρθρου 4 της Ευρωπαϊκής Σύμβασης για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου που απαγορεύει την δουλεία και τα καταναγκαστικά έργα, αλλά αποτελεί όνειδος και πρόκληση για την Ελληνική Δημοκρατία. Στη σεξουαλική εκμετάλλευση των γυναικών, στην εργασία των παιδιών και στη βάρβαρη εργασιακή εκμετάλλευση των μεταναστών, οι Οικολόγοι Πράσινοι δίνουμε μία και μοναδική απάντηση:Τέλος.

Η Θεματική Ομάδα των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων

(ένας άλλος τρίτος κόσμος είναι υπαρκτός)

θηλασμός

Οι συγκρίσεις των λαών, με τις αναπότρεπτες γενικεύσεις τους, είναι συχνά ολισθηρό μονοπάτι για εξαγωγή συμπερασμάτων πέρα από τα βιώματα αυτού που τις κάνει. Πολλοί από εμάς έχουμε ακούσια πέσει θύματα της ημιμάθειάς μας, αναπαράγοντας στερεότυπα που υποκρύπτουν παραπληροφόρηση, οπισθοδρομικότητα, ρατσισμό ή την απαξίωση ανθρώπων με βάση τις συνθήκες ή τις επιλογές τους. Ορισμένες από τις προαντιλήψεις σε σχέση με τα δικαιώματα και τη θέση των παιδιών, οι οποίες δυναστεύουν την ελληνική κοινωνία, καθρεπτίζονται στα παραδείγματα του άρθρου της Σώτης Τριανταφύλλου. Για τον λόγο αυτό, το άρθρο αποτελεί τροφή για σκέψη και αυτοκριτική όσων δεν ενσκήπτουν στην αναζήτηση του πραγματικού συμφέροντος των παιδιών στις δύσκολες συνθήκες που βιώνουμε.

Η μεταχείριση των παιδιών, όπως και όλων των αδύναμων ομάδων της κοινωνίας, συμπεριλαμβανομένων των Ρομά και των αστέγων, αποτελεί όντως έναν από τους «βασικούς δείκτες υποανάπτυξης». Ο σεβασμός στα ανθρώπινα δικαιώματα που, προκειμένου να επιβληθεί αποτελεσματικά στο κράτος, πρέπει πρώτα να γίνει κοινό κτήμα στην κοινωνία, αφορά σε όσους δεν έχουν φωνή και γι’ αυτό χρειάζονται προστασία. Τα παιδιά, όμως, δεν είναι απλώς μια κοινωνική ομάδα «χωρίς φωνή». Είναι η κοινωνική ομάδα -η γενιά- που θα κληθεί να χτίσει πάνω στα ερείπια που ήδη της κληροδοτούμε. Είναι οι άνθρωποι που φταίνε λιγότερο και αδικούνται συλλογικά περισσότερο από την κρίση.

Τα παιδιά στις χώρες του λεγόμενου πρώτου κόσμου -παρά τις εξαιρέσεις και τη δεινή οικονομική κρίση που δεν είναι «προνόμιο» της Ελλάδας ή της Βενεζουέλας- δεν «φαίνονται εγκαταλειμμένα», γιατί δεν είναι. Αυτό, όμως, δεν επαφίεται μόνο στους γονείς τους. Είναι αποτέλεσμα κοινωνικής πολιτικής που εφαρμόζεται, γιατί υπάρχουν υποδομές προστασίας της ανηλικότητας που χρηματοδοτούνται από τη φορολογία. Εκείνη τη φορολογία, των «αναπτυγμένων» χωρών, που εισπράττει και αναδιανείμει ανάλογα τον πλούτο των πολιτών και, φυσικά, όχι τη φορολογία που δίνει ασυλία στον πλούτο, επιβαρύνει δυσανάλογα τους πιο αδύναμους και έχει μοναδική προτεραιότητα την ικανοποίηση του εξωτερικού χρέους. Οι γενικεύσεις περί καλών και κακών γονιών συνήθως αφορούν λαούς με αντίστοιχα καλές και κακές κοινωνικές υποδομές για τα παιδιά. Τα παιδιά έχουν, βέβαια, ανάγκη από στέγη, αλλά πρωτίστως έχουν ανάγκη από αγάπη, και μια κοινωνία που τα σέβεται, σέβεται και την επιλογή των γονιών τους να τα φέρουν στον κόσμο. Σε μια Ελλάδα, όπου, εκτός των άλλων αξιών, καταποντίζεται κι αυτή των ακινήτων, η ύπαρξη άστεγων παιδιών μαζί με τους γονείς τους, ή και μόνα, δίπλα στα εγκαταλειμμένα ξενοδοχεία και δημόσια κτίρια, αποτελεί απλά πολιτική επιλογή, την οποία νομιμοποιεί η αδράνεια μιας κοινωνίας που νουθετεί όποιον δεν έχει τα οικονομικά μέσα να μεγαλώσει παιδιά να μην τα φέρνει στον κόσμο, αντί να διεκδικεί καλύτερες συνθήκες γι’ αυτά.

Κάπως έτσι, με βάση το χρήμα και την αγοραστική μας δύναμη, μάθαμε να αξιολογούμε και το συμφέρον των παιδιών μας. Το γάλα-σκόνη, τα μπιμπερό, τους βραστήρες, πρέπει να τα πληρώσουμε, ενώ το μητρικό γάλα είναι δωρεάν και πάντα διαθέσιμο. Το απαξιώσαμε. Γίναμε παγκόσμιοι πρωταθλητές στην παιδική διατροφή με γάλα σκόνη. Μαζί, απαξιώσαμε και την εικόνα της μητέρας που θηλάζει, ως τριτοκοσμική. Είναι λυπηρό, αλλά καθόλου ακατανόητο πώς κόλλησε το ρατσιστικό στερεότυπο για τους Ρομά με το στερεότυπο για το «κατώτερο» μητρικό γάλα ή για το γυναικείο στήθος που δεν ενοχλεί, μόνο όταν διαφημίζει εσώρουχα ή αυτοκίνητα. Φυσικά, ο δημόσιος θηλασμός όχι μόνο δεν απαγορεύεται, αλλά αποτελεί δικαίωμα μητέρας και παιδιού. Γιατί το μητρικό γάλα είναι η φυσική -άρα η ιδανική- τροφή για τα μωρά μας και πρέπει να είναι ανά πάσα στιγμή διαθέσιμο. Σε μια χώρα αναπτυγμένη, που αναγνωρίζει το συμφέρον των παιδιών και σέβεται τα δικαιώματά τους, η εικόνα μητέρων που, αν χρειαστεί, θα θηλάσουν τα μωρά τους δημόσια είναι συνηθισμένη. Συλλογικότητες, όπως ο IBFAN, συνδιαμορφώνουν πολιτικές προώθησης και προστασίας του μητρικού θηλασμού και δεν χρειάζεται να καταφύγουν σε ακτιβισμούς, για να ακουστούν. Κοινό κτήμα στις «αναπτυγμένες» κοινωνίες, άγνωστη κατάσταση στην τριτοκοσμική Ελλάδα που από την κληρονομιά της Δύσης απορρίπτει τον Διαφωτισμό και φαίνεται μόνο να περιμένει ένα σχέδιο Μάρσαλ, την αμερικάνικη βοήθεια σε γάλα-σκόνη.

*Η Ελεάννα Ιωαννίδου είναι Συντονίστρια Θεματικής Ομάδας Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων των Οικολόγων Πράσινων

εμπ

Επιβεβαιώνονται οι φόβοι που εκφράσαμε σε παλαιότερο Δελτίο Τύπου[1] ότι η Κυβέρνηση θα επιχειρήσει να εκμεταλλευτεί ποικιλοτρόπως τη θερινή ραστώνη εντείνοντας, μεταξύ άλλων,  την αστυνομική καταστολή. Έτσι, την Τετάρτη τα ξημερώματα αστυνομικοί εισέβαλαν στους χώρους του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, χρησιμοποιώντας ως πρόσχημα καταγγελίες για διακίνηση ναρκωτικών στον περιβάλλοντα χώρο. Μάλιστα η ΕΛ.ΑΣ. εξέδωσε μια, όχι τυχαία, ανακοίνωση στην οποία ανέφερε ότι «παραδόθηκαν προς χρήση στην Πρυτανεία του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου χώροι, οι οποίοι τελούσαν υπό κατάληψη εδώ και τριάντα χρόνια».

Οι Οικολόγοι Πράσινοι είχαμε εγκαίρως προειδοποιήσει ότι η τροποποίηση του νομοθετικού πλαισίου σχετικά με το πανεπιστημιακό άσυλο, δεν είχε κύριο στόχο την αντιμετώπιση των βίαιων συγκρούσεων με την αστυνομία, δεδομένου ότι αν αυτός ήταν ο στόχος, τότε το προηγούμενο θεσμικό πλαίσιο ήταν επαρκές. Αντιθέτως, όπως αποδεικνύεται ξεκάθαρα από τη χθεσινή επέμβαση της αστυνομίας χωρίς να έχουν προηγηθεί βίαια επεισόδια, απώτερος στόχος είναι τα ίδια τα φοιτητικά στέκια. Τα φοιτητικά στέκια που λειτουργούν ως χώροι αυτοοργάνωσης, προάγοντας τόσο την ελεύθερη έκφραση και την πολυφωνία, όσο και τη διάδοση των ιδεών και της πληροφορίας. Αντιθέτως, τα «ευρήματα» και οι «καταγγελίες» που επικαλέστηκαν οι Αρχές δεν είναι τίποτα  περισσότερο από προφάσεις εν αμαρτίαις που δεν πείθουν κανέναν συνειδητοποιημένο πολίτη για τις πραγματικές προθέσεις που κρύβονται πίσω από αυτή την επέμβαση.

Οι Οικολόγοι Πράσινοι πιστεύουμε ότι οι νέοι άνθρωποι, φοιτητές, μαθητές, εργαζόμενοι και άνεργοι αποτελούν την ελπίδα για την ανασυγκρότηση μιας χώρας που φαίνεται να έχει φτάσει στο χείλος του γκρεμού. Τα Πανεπιστήμια, ως το κατεξοχήν σύμβολο της ελευθερίας του στοχασμού και της διακίνησης ιδεών, που δεν είναι αποκομμένο από την υπόλοιπη κοινωνία αλλά βρίσκεται  σε συνεχή αλληλεπίδραση με αυτή, αποτελούν τον καταλληλότερο χώρο για να ανθίσει η ελπίδα αυτή. Από την άλλη πλευρά η αναθεώρηση του θεσμού και η απαξίωσή του, που μοιραία οδηγούν στην καταστολή και την κατάλυση του ακαδημαϊκού ασύλου, δεν υποδηλώνει πάρα μόνο ένα πράγμα: το φόβο για την ελευθερία…

 

Η Θεματική Ομάδα των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων



[1] http://www.ecogreens-gr.org/humanrights/2013/08/

τριανταφυλλο 3

Ο θάνατος ενός 19χρονου μαθητή στο Περιστέρι, που προήλθε από πτώση από τρόλεϊ μετά από έντονο διαπληκτισμό με τον ελεγκτή εισιτηρίων, όπως συγκλίνουν οι μαρτυρίες των συνεπιβατών, είναι ένα εξαιρετικά ανησυχητικό γεγονός που μας σοκάρει όλους. Το ακραίο αυτό περιστατικό δεν μπορεί και δεν πρέπει να θεωρηθεί εξολοκλήρου τυχαίο. Ως εκ τούτου, θα πρέπει να ληφθούν όλα τα απαραίτητα μέτρα ώστε να μην επαναληφθεί.

 Οι Οικολόγοι Πράσινοι πιστεύουμε ότι πέραν της διαλεύκανσης του τραγικού αυτού συμβάντος και της απόδοσης των ευθυνών, που έχει αναλάβει η Δικαιοσύνη και η Τροχαία, το περιστατικό αυτό δεν είναι μεμονωμένο και υποδηλώνει ένα βαθύτερο συστημικό πρόβλημα. Μόλις πριν από μερικούς μήνες είχαμε εκδώσει σχετικό Δελτίο Τύπου, όταν ελεγκτές του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών που εκτελούσε το δρομολόγιο Χαλκοκονδύλη – Ν. Κηφισιά άσκησαν σωματική βία σε Άτομο με Αναπηρία[1], το οποίο έπασχε από εγκεφαλίτιδα, όταν το τελευταίο επιχείρησε να εξέλθει του λεωφορείου. Τα ανωτέρω περιστατικά, εξόχως ανησυχητικά και επικίνδυνα,  θα έπρεπε να προβληματίσουν σοβαρά την Πολιτεία και τις Διοικήσεις των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς στις εξής κατευθύνσεις:

α) Επιβάλλεται να αλλάξει άμεσα το μέτρο της αμοιβής των ελεγκτών με βάση ποσοστό επί των προστίμων. Αντιθέτως, οι ελεγκτές θα πρέπει να αμείβονται όπως οι υπόλοιποι εργαζόμενοι στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, για να αποφευχθεί το επικίνδυνο φαινόμενο των «κυνηγών κεφαλών».

β) Θα πρέπει να ισχύσει κώδικας δεοντολογίας για τους ελεγκτές, με σεβασμό στους πολίτες και αυστηρές πειθαρχικές ποινές σε περίπτωση που δεν τηρείται, όπως ακριβώς ισχύει ήδη για τους υπαλλήλους που εργάζονται στο δημόσιο τομέα. Περαιτέρω, βαρύτητα θα πρέπει να δοθεί τόσο στην επιλογή, όσο και στην εκπαίδευση των ελεγκτών.

γ) Τέλος, πρέπει άμεσα να εξεταστεί αναπροσαρμογή των κομίστρων των αστικών συγκοινωνιών, τα οποία είναι ιδιαίτερα υψηλά και οδηγούν σε αναπόφευκτη αύξηση των «λαθραίων» μετακινήσεων. Ταυτόχρονα, στο πλαίσιο της κοινωνικής πολιτικής, που οφείλει -κάποτε- να ασκήσει η Πολιτεία, εντάσσεται η κατοχύρωση της δωρεάν μετακίνησης ανέργων και χαμηλοσυνταξιούχων, φοιτητών και μαθητών στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, ενώ η δραστική μείωση του ύψους του προστίμου είναι επίσης επιβεβλημένη.

 Ο «παραδειγματισμός» των «λαθρεπιβατών» με ελεγκτές που αμείβονται με το κεφάλι και εξοντωτικά πρόστιμα, είναι η εικόνα της καταστολής απέναντι στην εικόνα της κοινωνικής ευαισθησίας και της αλληλεγγύης, που είναι σήμερα – περισσότερο από κάθε άλλη φορά – αναγκαία στην ελληνική κοινωνία. Πόσο μάλλον όταν αυτή η εικόνα έχει μοιραία αποτελέσματα.

 Η Θεματική Ομάδα των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων



[1] http://www.ecogreens-gr.org/amea/category/deltia-typou/page/3/

© 2013 Οικολόγοι Πράσινοι - Θεματική Ομάδα για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα Suffusion theme by Sayontan Sinha